Ledelsessystemer for kvalitet – ISO 9001
ISO 9001 Ledelsessystemer for kvalitet angir kravene til hva et kvalitetsledelsessystem bør inneholde.
Standarden gir internasjonalt anerkjente metoder for hvordan virksomheter kan styre prosesser eller aktiviteter for å kunne levere varer og/eller tjenester som tilfredsstiller kundens krav til kvalitet.
ISO 9001 er en del av standardserien ISO 9000 som omhandler kvalitetsledelsessystemer. Standardene i serien er generelle og kan brukes av alle typer virksomheter, både store og små. ISO 9001 er bygd opp etter tilsvarende struktur og kan brukes sammen med andre ledelsessystemstandarder, f. eks. ISO 14001 (miljøledelse) og ISO 45001 (arbeidsmiljø).
Hva oppnås med et kvalitetsledelsessystem?
Ved å innføre et kvalitetsledelsessystem får virksomheten:
- økt oppmerksomhet på kundens krav og forventninger
- tydeliggjøring av ledelsens forpliktelser
- styring med interne prosesser
- hensiktsmessig intern kommunikasjon
- fastlagt oppgaver, ansvar og kompetansebehov for medarbeiderne
- større effektivitet
- grunnlag for å vurdere forbedringer
Hvordan kjøpe standarden
Les hvordan du kjøper standarden
Les hvordan du kan skaffe deg abonnement på standarder
ISO 9001 finnes både på engelsk og norsk.
Bistand til innføring av ISO 9001
Trenger du bistand og rådgiving i forbindelse med innføring av ISO 9001 kvalitetsledelse, veien til sertifisering eller for internrevisjon? Vi tilbyr rådgivningstjenester i ISO 9001.
Faginformasjon
På våre fagsider finner du mer informasjon om ISO 9000-familien og relaterte standarder.
Gå til fagområdet for Kvalitetsledelse – ISO 9000
Kurs
Vi holder kurs i ISO 9001 og andre relaterte standarder: