Anskaffelser

Innkjøpsfunksjonen spiller en sentral rolle i alle organisasjoner. Hvem man handler med spiller en nesten like viktig rolle som hva man kjøper. Det å forsikre seg om at ulike leverandører har sunn og etisk praksis gjennom hele verdikjeden blir stadig viktigere.

Håndtrykk mellom to personer  Marianne og Lasse
Foto: Standard Norge/Nicolas Tourrenc

Dette gjelder både interne forhold i en organisasjon, som kvalitetssikringsprosedyrer, risikostyring og arbeidsforhold, og eksterne forhold som organisasjonenes påvirkning på miljø og samfunnet ellers. Bevissthet og forbedringer knyttet til disse forholdene bidrar til å gjøre den enkelte organisasjonen bedre, i tillegg til å forbedre livskvaliteten til alle som i et videre perspektiv blir påvirket av organisasjonens aktivitet. Standarder kan bidra til at disse faktorene og mange flere blir ivaretatt.

De viktigste prinsippene for bærekraftige anskaffelser

  • Ansvarlighet: En organisasjon bør stå til ansvar for sin påvirkning på samfunnet, økonomien og miljøet. I konteksten av innkjøp omfatter dette særlig ansvarlighet for påvirkninger og for påvirkningene på organisasjonens leveransekjede, der varer eller tjenester ses i et livsløpsperspektiv.
  • Åpenhet: En organisasjon bør være åpen for innsyn i de beslutningene og aktivitetene som har påvirkning på samfunnet, miljøet og økonomien. I konteksten av innkjøp omfatter dette særlig å være åpen for innsyn i innkjøpsbeslutninger og -aktiviteter, og å oppmuntre leverandørene til å være åpne for innsyn. Åpenhet er grunnlaget for dialog og samarbeid mellom interessenter.
  • Etisk atferd: En organisasjon bør opptre etisk og fremme etisk atferd gjennom sine leveransekjeder.
  • Fullstendig og rettferdig mulighet: En organisasjon bør unngå skjevhet og fordommer i all beslutningstaking om innkjøp. Alle leverandører, inklusive lokale leverandører og små og mellomstore organisasjoner (SMO-er), bør ha en fullstendig og rettferdig mulighet til å fullføre.
  • Respekt for interessentenes interesser: En organisasjon bør respektere, ta hensyn til og reagere på sine interessenters interesser når dens innkjøpsaktiviteter påvirker dem.
  • Respekt for rettssamfunnet og internasjonale atferdsnormer: En organisasjon bør strebe etter å være oppmerksom på alle lovbrudd i sine leveransekjeder. Den bør aktivt oppmuntre sine leverandører til å overholde disse reglene og vurdere og fokusere på samsvar der situasjonen krever det.
  • Respekt for menneskerettigheter: En organisasjon bør respektere internasjonalt anerkjente menneskerettigheter.
  • Innovative løsninger: En organisasjon bør søke løsninger for å ta for seg sine mål for bærekraft og oppmuntre til innovativ innkjøpspraksis for å fremme mer bærekraftige resultater i hele leveransekjeden.
  • Fokus på behov: En organisasjon bør gjennomgå etterspørselen, bare kjøpe det som er nødvendig, og søke mer bærekraftige alternativer.
  • Integrering: En organisasjon bør sikre at bærekraft er integrert i all eksisterende innkjøpspraksis, for å få mest mulig bærekraftige resultater.
  • Analyse av alle kostnader: En organisasjon bør ta hensyn til påløpte kostnader gjennom livsløpet, oppnådd verdi for pengene og kostnader og gevinster som dens innkjøpsaktiviteter har påført samfunnet, miljøet og økonomien.
  • Kontinuerlig forbedring: En organisasjon bør kontinuerlig forsøke å forbedre sin praksis og sine resultater når det gjelder bærekraft, og oppmuntre organisasjoner i sine leveransekjeder til å gjøre det samme.

FNs bærekraftsmål

Standarder for bærekraftige anskaffelser er et viktig verktøy for å bidra til å nå flere av FNs bærekraftsmål. Standardene vil hjelpe virksomheten din med målene for å utrydde fattigdom, stoppe klimaendringene og ha ansvarlig forbruk og produksjon. Med dette bygges det også opp et godt omdømme for bedriften.

Hvordan kan vi designe produkter som varer lenger, bruker mindre ressurser og inngår i sirkulære kretsløp?

Bli med på SirkulæriTET 10. desember og oppdag hvordan sirkulært design og digitale produktpass kan endre måten vi utvikler og bruker produkter på – smartere, grønnere og mer framtidsrettet.

Les mer og meld deg på

NS-EN 17687

Se alle produkter

NS-ISO 20400

Se alle produkter

Kontaktpersoner

  • Marthe Flaskerud Hagberg

    Marthe Hagberg

    Prosjektleder 960 49 049
  • Sofie Ivara Nicolaissen

    Sofie Ivara Nicolaissen

    Leder markedsutvikling, Team byggteknikk og kontrakter 980 94 376
  • Salg / Sales

    Ta kontakt for informasjon om våre produkter og tjenester +47 67 83 87 00