Coaching
Coaching som tjeneste øker i utbredelse. Målet med standardene er å styrke kvaliteten på norske coacher og være et bidrag til å gjøre bransjen mer seriøs og faglig basert.
Flere standarder
Serien består av fire standarder som omfatter krav til kompetanse, krav til sertifisering, krav til leveranse og krav til skoler. De fire standardene forener innhold fra ulike retninger og fagområder innenfor coaching.
Coaching er foreløpig ikke så etablert som fagområde at det er utviklet en allmenn oppfatning av hva det skal inneholde. Det tilbys i liten grad som et eget studium ved universiteter og høyskoler, men inngår i stedet som et emne i andre fag.
Ulike fagmijøer vektlegger forskjellige elementer som innhold i coaching. Det finnes aktører og miljøer som benytter et pensum som grunnlag for sin forståelse av hva coaching skal være. Disse omtales gjerne som coachingretninger innenfor et ungt fagområde. Det er stor variasjon i innholdet, noe som har skapt utfordringer i arbeidet med disse standardene.
Komiteen SN/K 258 Coaching har valgt å stille krav om evidens og anerkjent metode som grunnlag for innholdet som skal inngå i coachers kompetanse, utdannelse og tjenesteleveranse, for å etablere et kvalitetsnivå for coaching som tjeneste.
Avgrensning mot terapi og behandling er viktig. Dette fordrer kompetanse som ligger utenfor den grunnleggende kompetansen som kreves av en coach, og dette skillet er derfor tydeliggjort i dokumentene.
NS 11251:2023 Coaching – Krav til kompetanse beskriver hvilken kompetanse en kunde skal kunne forvente fra en coach. Dette er hovedstandarden i serien.
Standarden vil være nyttig for kjøpere av coachingtjenester, coacher og skoler som utdanner coacher. Den beskriver grunnleggende kompetanseområder for coaching, som relasjonskompetanse, kommunikasjon, selvinnsikt, psykologi og etikk. Standarden beskriver også avgrensning mot andre fagområder. NS 11251:2023 er tilgjengelig på norsk og engelsk.
NS 11252:2024 Coaching – Krav til sertifisering Standarden inneholder krav til sertifiseringsorganer som skal sertifisere coacher.
Sertifiseringsordningen innebærer at et sertifiseringsorgan påtar seg oppgaven med å sertifisere kompetansen til en coach. Det stilles også krav til kvalitetskontroll hos sertifiseringsorganet for å oppnå en god og konsistent kvalitet på sertifiseringsprosessen. En sertifisert coach kan dermed vise til en bekreftelse fra en uavhengig part på at kompetansen til vedkommende er i henhold til kravene.
Sertifiseringsordningen vil bidra til å gi kjøpere av coachingtjenester et godt grunnlag for å vurdere kvalitet og innhold fra sine leverandører.
NS 11253:2023 Coaching – Krav til leveranse setter krav til hvordan en coach formidler tilbud om coaching som tjeneste, innslag og gjennomføring.
Kravene er ment å bidra til å gi god kvalitet på tjenesten og til å informere potensielle kjøpere om hvilke krav de kan forvente at en leveranse tilfredsstiller.
NS 11254 Coaching – Krav til skoler stiller krav til skoler som ønsker å tilby coachutdannelse som møter kravene satt i NS 11251:2023 og NS 11253:2023. Kompetansen for en coach kan oppnås ved å gjennomføre et utdanningsløp ved en skole.
Sentralt her er det faglige innholdet og gjennomføringen av undervisningen for de ulike kompetanseområdene. Det stilles krav til de ulike metodene som benyttes i undervisningen, og det legges stor vekt på praktisk trening og veiledning.
Komiteen
Standardene er utarbeidet av Standard Norges komité SN/K 258 Coaching med medlemmer fra følgende virksomheter: Den Norske Coachforening, DNV, EMCC Global/Norge, Erickson Coaching Nordic, Gestaltpraktiserende i organisasjoner (GPO), International Coaching Federation Norway (ICF Norge), Leveraas AS, Nocna AS, Norsk Forening for Coaching & NLP, Norsk Senter for Coaching, Optivis Life and Business Academy, Potensialbygger, Teambyggerne og Løwe Coaching.