Universell utforming av digitale læremidler
Veilederen SN/TS 11043 gir retningslinjer for universell utforming av digitale læremidler, med mål om likeverdig tilgang til læring. Dokumentet er utviklet i samarbeid med bransjen, og følges av en ressursside med eksempler og faglige anbefalinger.
SN/TS 11043 Likeverdig tilgang til digitale læremidler i skole og utdanning gir prinsipper og retningslinjer for universell utforming av digitale læremidler i skole, utdanning og livslang læring. Målet er å sikre at elever og deltakere får likeverdig mulighet til å ta del i læringsaktiviteter – uavhengig av funksjonsevne eller forutsetninger.
Veilederen er utviklet i samarbeid med aktører fra forlagsbransjen, teknologi- og utviklingsmiljøer, interesseorganisasjoner og offentlig sektor som er medlemmer i Standard Norges komité for universell utforming av digitale læremidler, SN/K 607. Arbeidet er forankret i praksisfeltet og bygger på erfaringer fra både pedagogikk, spesialpedagogikk og inkluderende design.
SN/TS 11043 er relevant for alle som utvikler, tilrettelegger eller stiller krav til digitale læremidler – særlig utviklere, redaktører, designere, innkjøpere og skoleeiere. Dokumentet er teknologinøytralt og kan brukes som grunnlag for anskaffelser, utviklingsarbeid og kvalitetssikring.
I tillegg til veilederen er det utviklet en åpen ressursside, uuu.standard.no, som utdyper prinsippene med praktiske eksempler og anbefalinger. Ressurssiden oppdateres jevnlig i takt med teknologisk utvikling og beste praksis i bransjen.
Utviklingen av veilederen og den tilhørende ressurssiden er gjennomført i regi av Standard Norge, med tilskudd fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) og Utdanningsdirektoratet.