Digitale produktpass (DPP)

Et digitalt produktpass (DPP) er en elektronisk «tagg» som følger et produkt gjennom hele livsløpet. Passet skal gjøre det enklere å spore produkter, sikre gjenbruk og fremme sirkulær økonomi.

En dame scanner en QR-kode fra et klesplagg
Foto: iStock

Et digitalt produktpass skal gi informasjon om

  • hvor og hvordan produktet er produsert
  • hvem som har produsert det
  • hvilke materialer som er brukt
  • når det er laget
  • hvordan det kan resirkuleres

Bakgrunn for digitale produktpass

EU-direktivet Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR) stiller krav om at alle produkter som selges på det europeiske markedet skal ha et digitalt produktpass (DPP).

Dette betyr at leverandører, produsenter og importører må innføre nye teknologier og prosesser i design, produktutvikling og produksjon.

Standardisering vil spille en viktig rolle ved å skape rammer og et felles system som de ulike løsningene kan bygge på. EU-kommisjonen har derfor gitt et mandat til europeisk standardisering (CEN/CENELEC) om å utvikle harmoniserte standarder. 

Disse skal ferdigstilles og publiseres før 31. juli 2026.

At dette blir harmoniserte standarder betyr at de tilfredsstiller kravene i direktivet. Formelt er det EU-kommisjonen som beslutter om det blir harmoniserte standarder etter at de er ferdig utarbeidet.

Det europeiske standardiseringsarbeidet pågår i komiteen CEN/CLC/JTC 24 Digital Product Passport – Framework and System.

Nasjonalt arbeid

I Norge er det speilkomiteen SN/K 624 som følger og påvirker dette arbeidet, for å sikre at norske interesser blir ivaretatt.

Les mer om SN/K 624

Relevante standarder på høring

Tidligere arrangementer

Se alle avholdte arrangementer

Kontaktpersoner