Cobuilder – Byggebransjepionér med ståltro på standarder
I snart 30 år har Lysaker-selskapet Cobuilder bygget stein på stein. Med over 120 medarbeidere er de i dag en av Norges mest undervurderte vekstsuksesser. Selskapet hjelper entreprenører og andre aktører i bygg- og anleggsbransjen med å samle, validere og dele produktdata – slik at alle kan jobbe ut fra samme datagrunnlag.
Innomag møtte gründeren Lars Chr. Fredenlund, som nylig har solgt selskapet. Han beskrives som en ildsjel med en urokkelig tro på verdien av gode standarder – standarder han selv har vært med på å utvikle gjennom mange års innsats i internasjonale standardiseringsorganer.
Fra ringpermer til strukturert data
Da Cobuilder startet i 1997, leverte entreprenører fortsatt produktdokumentasjon i tunge ringpermer. Ett av de første oppdragene var å digitalisere et fysisk arkiv på mer enn 400 kilo papir – et arkiv som i dag tilsvarer under 40 MB strukturert data. Siden den gang har selskapet vært en viktig drivkraft for digitalisering i bygg- og anleggsbransjen, og er i dag en strategisk bidragsyter til ISO, CEN, CENELEC og buildingSMART.
Fra tømrer til teknologigründer
Når Lars Chr. Fredenlund tar imot oss, er energien til å ta nye steg tydelig. Han har bakgrunn som tømrer og bygningsingeniør, og har ledet Cobuilder gjennom en digital reise som har gjort selskapet til en av Europas viktigste leverandører av standardisert produktdata.
– Vi har vokst organisk hele veien, uten eksterne investorer. Det som drev oss framover, var troen på at bransjen trengte strukturerte data, sier han.
Salget av selskapet
– Etter 27 år kom det et tilbud fra et engelsk investeringsselskap som så potensialet globalt. De kunne løfte selskapet videre, og derfor valgte jeg å selge, sier han.
Han legger til at mange internasjonale aktører hadde kontaktet ham om salg gjennom flere år.
– Det er vemodig å forlate rollen som CEO. Jeg håper det nye mannskapet videreutvikler fundamentet vi har bygget, og at selskapet fortsetter å ta ansvar for viktige samfunnsoppgaver.
Hvorfor standarder er avgjørende
I dag leverer Cobuilder en plattform som håndterer millioner av produkter og tusenvis av prosjekter i Europa. Ambisjonen har alltid vært den samme: å skape et felles digitalt språk for en fragmentert bransje.
– Standarder er ikke teknisk pynt – de er helt avgjørende. Uten felles begreper og definisjoner får du verken pålitelighet, interoperabilitet eller skalering, sier Fredenlund.
Han beskriver visjonen som enkel: å utvikle et universelt språk for bygg- og anleggsnæringen – fra prosjektering til bygging, drift og gjenbruk. Overgangen fra PDF-er til maskinlesbare data krevde standarder, og etter mange års arbeid i CEN og ISO er disse nå på plass.
Hva betyr dette for kundene?
– For oss: mange års hardt arbeid. For kundene: store effektivitetsgevinster. Når data struktureres etter standardiserte datamaler, forsvinner mye av den manuelle dokumenthåndteringen, forklarer han.
Strukturerte data gir også bedre grunnlag for miljøberegninger, kostnadsanalyser, klimagassberegninger og kontroll mot regelverk. Algoritmer kan gjøre en stor del av dette automatisk.
Kundene får også hjelp til å følge stadig flere lovpålagte krav, som REACH, EU-krav, byggeregler og klimagassrapportering. Ved overlevering får byggets eier en digital tvilling som gjør drift og vedlikehold enklere og billigere.
Fredenlund framhever også innsatsen fra andre nøkkelpersoner som Espen Schulze (Cobuilder), Øyvind Roth (DIBK) og Lisbet Landfald (Standard Norge). CEN/TC 442 har vært ledet fra Norge, og arbeidet er nå implementert globalt i ISO.
Standardisering i praksis
Standardisering oppfattes ofte som tungt og byråkratisk. Hvordan får Cobuilder med seg produsenter og entreprenører?
– Vi viser verdien: mindre manuelt arbeid, færre revisjoner og bedre beslutninger. Vi gjør også inngangen enkel med en SaaS-plattform, åpne API-er og mulighet til å koble seg på eksisterende systemer. Samtidig presser EU fram strukturerte data gjennom digitale produktpass, strengere miljøkrav og bedre dokumentasjonskrav. Bransjen skjønner at dette er veien framover.
Norge i front
– Norge leder an internasjonalt. Arbeidet vi gjør her påvirker direkte hvordan Europa utformer sine standarder. Når EU lanserer digitale produktpass for byggevarer, etableres en dataordbok for å digitalisere produktinformasjon. Her har Cobuilder ledet arbeidet for EU-kommisjonen, sier Fredenlund.
Han mener bransjen fortsatt er for konservativ:
– Vi kunne spart milliarder på mer standardiserte prosjekteringsmetoder. Mangel på strukturerte data gjør samarbeidet dårligere. Bare innen skolebygg kunne kommunene spart enorme beløp.
Ny giv
Selv om han har solgt selskapet, er han ikke ferdig med innovasjon:
– Jeg sitter fortsatt i styret i Cobuilder, men har også startet LACMUS. Å løse problemer og få aktørene til å samarbeide der det gir gevinster – det er det jeg brenner for, og mulighetene har aldri vært større enn nå.
Cobuilder har gått fra en liten gründerbedrift til en strategisk aktør i europeisk byggdigitalisering. Kjernen i suksessen er deres kompromissløse fokus på standarder – ikke som byråkrati, men som en forutsetning for effektivitet, bærekraft og innovasjon.
Standard Norge kommenterer
– Det Cobuilder har fått til viser kraften i standarder når de brukes helhetlig og målrettet. Der mange snakker om digitalisering, har Cobuilder faktisk fått det til i praksis og samtidig løftet hele bransjen. Bidraget deres til nasjonalt og internasjonalt standardiseringsarbeid har hatt stor betydning, også langt utenfor Norges grenser, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.
Ingen dårlig attest å ta med seg videre.
Cobuilder og deres medarbeidere har tatt rollen som språkskapere for bygg: en infrastruktur som gjør at produkter, systemer og mennesker kan forstå hverandre. I en bransje preget av lav digitalisering, varierende datakvalitet og fragmenterte prosesser, framstår Cobuilder som en av Norges mest tålmodige og langsiktige innovatører.
Artikkelen er skrevet av Innomag, og ble først publisert der 21, november 2025.