Trenger vi standarder for menneskelige faktorer i ulykkesforebygging?

Menneskelige faktorer (Human Factors) spiller en stor rolle i årsakskjeden til ulykker. Nå kartlegger Standard Norge interessen for å utvikle standarder på dette fagområdet. Vi ber virksomheter om tilbakemelding innen 1. mars.

Publisert
Fire personer med hjelmer på verksted
Foto: Istock

Det finnes mange standarder som sier noe om menneskelige faktorer, men det mangler en standard som ivaretar helheten i et livsløpsperspektiv.

Etter initiativ fra standardiseringskomiteene NORSOK EG Safety og SN/K 551 Ledelsesstandarder for arbeidsmiljø, utreder Standard Norge interessen for å starte opp et nytt standardiseringsprosjekt på fagområdet for menneskelige faktorer (Human Factors).

Bakgrunn

Menneskelige faktorer har en stor rolle i årsakskjeden til ulykker. Eksempler på feilfeller (ytelsespåvirkende faktorer) er organisatoriske, i form av uklare roller og ansvar, problemer med kommunikasjon og samarbeid, bemanning og ressursstyring. Men også oppgavemessige feilfeller som manglende opplæring, mangel på erfaring eller mangel på hvile.

Hva kan en standard bidra med?

En standard som ivaretar helheten omkring menneskelige faktorer vil kunne bidra med å

  • identifisere de menneskelige faktorene som oppstår nå, og i framtiden i sikkerhetskritiske sammenhenger
  • gi et helhetlig rammeverk for hvordan man kan håndtere de menneskelige faktorene over en livssyklus, fra design til drift, vedlikehold og læring av hendelser
  • gi konkretisering og klarhet om menneskelige faktorer i sikkerhetsarbeid, og gi oversikt over prinsipper og metoder som brukes i andre standarder og retningslinjer

Hva kan standarden innholde?

Eksempler på områder som kan være aktuelle å stille krav til er arbeidsmiljø, HMS-arbeid, engineering, prosess, risikovurdering, ergonomi, og grensesnittet mellom mennesker og maskin.

Dette kan også være krav til menneskelige faktorer i

  • design,
  • konstruksjon,
  • drift,
  • modifikasjon,
  • vedlikehold,
  • opplæring og kompetanse,
  • KPI,
  • utvikling og implementering av ledelsessystem

En standard for menneskelige faktorer kan forenkle og tilgjengeliggjøre beste praksis på området. Det er antatt at maler for ledelsestandarder kan passe for dette.

Gi dine tilbakemeldinger

Er dette arbeidet interessant for deg og din virksomhet?

Gi deres tilbakemeldinger i dette skjemaet

Frist: 1. mars

Standard Norge kartlegger også mulige aktører som vil bidra i utviklingen av en standard på området. Om arbeidet skal startes, og en bred gruppe interessenter ønsker å bidra, skriver Standard Norge en prosjektbeskrivelse og et mandat for arbeidet, før vi inviterer interessenter til oppstartsmøte.

Kontakt oss

Vi ber om at alle tilbakemeldinger om det potensielle nye standardiseringsarbeidet sendes via skjemaet over.

Har du andre spørsmål eller ønsker mer informasjon, kontakt Standard Norges prosjektleder Leif-Ove Hansen.