Ny standard for digitale trafikkregler og reguleringer i norsk kontekst

Nye NS 8210-1 legger grunnlaget for hvordan trafikkregler kan digitaliseres og brukes på tvers av kjøretøy, infrastruktur og forvaltning. Standarden bygger på internasjonale METR-standarder (Management of Electronic Traffic Regulations) og er tilpasset norske forhold.

Publisert
buss på motorvei
Foto: Standard Norge

NS 8210-1 er første del av en standardserie som etter hvert vil bli publisert.

Standarden knytter sammen tekniske, juridiske og operative aktører og gjør det enklere for fagmiljøer å samarbeide på tvers av sektorer. Den etablerer et felles språk og en felles datastruktur for trafikkregler, og er en forutsetning for at Norge skal kunne ta i bruk trygge, automatiserte og intelligente transportsystemer i praksis.

Norsk tilpasning av METR

NS 8210-1 er første steg i en norsk prosess, ledet av Statens vegvesen, for å ta i bruk METR i Norge. Standarden bygger på arbeidet med ISO 24315-serien for METR som utvikles internasjonalt for å muliggjøre digitale versjoner av trafikkregler og forskrifter slik at det enkelt kan formidles til kjøretøy og veiinfrastruktur. Dette danner grunnlaget for avanserte ITS-tjenester (intelligente transportsystemer) som støtter førere og muliggjør høyere nivåer av automatisert kjøring.

NS 8210-1 supplerer ISO-standardene ved å bygge på norsk lovverk for trafikkregler og forskrifter, etablerte roller og ansvar i offentlig vegforvaltning, samt den digitale infrastrukturen for drift og forvaltning av offentlige veier.

Hvem har nytte av standarden?

NS 8210-1 er relevant for en rekke aktører som arbeider med trafikkregulering, digital infrastruktur og intelligente transportsystemer. Standarden legger til rette for samarbeid mellom offentlige myndigheter, teknologiutviklere og næringslivet for å sikre en helhetlig digitalisering av trafikkregler i Norge.

  • Statlige, kommunale veimyndigheter og private veieiere.
  • Teknologileverandører og ITS-utviklere som lager systemer for kjøretøy, infrastruktur og trafikkstyring.
  • Bilprodusenter og leverandører av førerstøtte- og automatiserte kjøretøy som skal kunne bruke digitale trafikkregler direkte i kjøretøyenes systemer.
  • Forskning- og konsulentselskaper innen mobilitet, digital infrastruktur og sikkerhet som bidrar til utvikling, testing og standardisering.
  • Juridiske og regulerende myndigheter fordi digitalisering av trafikkregler må bygge på norsk lovverk og rettssikker forvaltning.

Samfunnsnytte

​​Digitaliseringen av samfunnet og offentlig sektor, sammen med økt automatisering og selvkjørende kjøretøy, stiller nye krav til hvordan vi forvalter og deler trafikkdata. Smart mobilitet og ITS gjør det mulig å bruke ressursene mer effektivt og redusere unødvendig kjøring, utslipp og forsinkelser.

Les mer på fagsiden

Relevante standarder

Se alle produkter

ISO 24315-serien

Se alle produkter