Ny standard for digitale trafikkregler og reguleringer i norsk kontekst
Nye NS 8210-1 legger grunnlaget for hvordan trafikkregler kan digitaliseres og brukes på tvers av kjøretøy, infrastruktur og forvaltning. Standarden bygger på internasjonale METR-standarder (Management of Electronic Traffic Regulations) og er tilpasset norske forhold.
NS 8210-1 er første del av en standardserie som etter hvert vil bli publisert.
Standarden knytter sammen tekniske, juridiske og operative aktører og gjør det enklere for fagmiljøer å samarbeide på tvers av sektorer. Den etablerer et felles språk og en felles datastruktur for trafikkregler, og er en forutsetning for at Norge skal kunne ta i bruk trygge, automatiserte og intelligente transportsystemer i praksis.
Norsk tilpasning av METR
NS 8210-1 er første steg i en norsk prosess, ledet av Statens vegvesen, for å ta i bruk METR i Norge. Standarden bygger på arbeidet med ISO 24315-serien for METR som utvikles internasjonalt for å muliggjøre digitale versjoner av trafikkregler og forskrifter slik at det enkelt kan formidles til kjøretøy og veiinfrastruktur. Dette danner grunnlaget for avanserte ITS-tjenester (intelligente transportsystemer) som støtter førere og muliggjør høyere nivåer av automatisert kjøring.
NS 8210-1 supplerer ISO-standardene ved å bygge på norsk lovverk for trafikkregler og forskrifter, etablerte roller og ansvar i offentlig vegforvaltning, samt den digitale infrastrukturen for drift og forvaltning av offentlige veier.
Hvem har nytte av standarden?
NS 8210-1 er relevant for en rekke aktører som arbeider med trafikkregulering, digital infrastruktur og intelligente transportsystemer. Standarden legger til rette for samarbeid mellom offentlige myndigheter, teknologiutviklere og næringslivet for å sikre en helhetlig digitalisering av trafikkregler i Norge.
- Statlige, kommunale veimyndigheter og private veieiere.
- Teknologileverandører og ITS-utviklere som lager systemer for kjøretøy, infrastruktur og trafikkstyring.
- Bilprodusenter og leverandører av førerstøtte- og automatiserte kjøretøy som skal kunne bruke digitale trafikkregler direkte i kjøretøyenes systemer.
- Forskning- og konsulentselskaper innen mobilitet, digital infrastruktur og sikkerhet som bidrar til utvikling, testing og standardisering.
- Juridiske og regulerende myndigheter fordi digitalisering av trafikkregler må bygge på norsk lovverk og rettssikker forvaltning.
Samfunnsnytte
Digitaliseringen av samfunnet og offentlig sektor, sammen med økt automatisering og selvkjørende kjøretøy, stiller nye krav til hvordan vi forvalter og deler trafikkdata. Smart mobilitet og ITS gjør det mulig å bruke ressursene mer effektivt og redusere unødvendig kjøring, utslipp og forsinkelser.