Du kan påvirke framtidens markedsføring av bærekraftig sjømat

Nå utvikles det europeiske retningslinjer for bedre markedsføring av bærekraftig sjømat, slik at flere europeere velger lokal, sunn og bærekraftig sjømat. Retningslinjene er planlagt publisert våren 2026 og du kan fortsatt være med og påvirke innholdet.

Publisert
Ansatt i fiskedisk på burtikk
Foto: iStock

Forbrukere som ønsker å ta bærekraftige valg, trenger pålitelig og tilgjengelig informasjon om opprinnelsen til sjømaten de kjøper. Informasjon om produksjonsmetoder, fangstområder og sporbarhet kan gjøre det enklere å velge ansvarlig og etisk produsert sjømat.

Det utvikles nå retningslinjer og anbefalinger for mer treffsikker markedsføring av bærekraftig sjømat. Målet er på sikt å oppnå et varig skifte mot bærekraftig sjømatforbruk i hele Europa.

Bakgrunn for arbeidet

Juni 2025 startet CEN Workshop VeriFish et nytt europeisk arbeid for å utvikle en CEN Workshop Agreement (CWA) med anbefalinger for kommunikasjon og markedsføring av sjømat.

En CEN Workshop Agreement (CWA) er et europeisk standard-dokument som kan utvikles raskere og i en mindre arbeidsgruppe enn en standard.

Denne CWAen bygger på omfattende forskning om forbrukeratferd, markedskommunikasjon og bærekraftig sjømat. Arbeidet ledes av Petter Olsen fra Nofima og Standard Norge har sekretariatet.

Dokumentet tar utgangspunkt i ulike forbrukersegmenter og ser på hvordan budskap, kanaler og produktinformasjon bør tilpasses for hver gruppe. Det handler ikke bare om hva man sier, men hvordan, hvor og til hvem man sier det.

Standardiseringsarbeidet er en del av Horizon Europe-prosjektet VeriFish og samler aktører fra hele Europa – fra produsenter og bransjeorganisasjoner, til forskere og markedsførere. Målet er å lage et praktisk verktøy for offentlige og private aktører som planlegger «spis mer sjømat»-kampanjer.

Hvem ønsker vi å nå?

Målgruppen for dokumentet er «business-to-consumer». Anbefalingene skal være nyttige for alt fra småskalaprodusenter til store detaljkjeder, og omfatte både fiskeri- og oppdrettsprodukter.

Dokumentet vil også gi råd om hvordan man kan kommunisere verifiserbar bærekraftsinformasjon, som fangst- eller produksjonsmetode, sertifiseringer, ernæringsinnhold og klimapåvirkning.

Påvirk innholdet

Det er fortsatt mulig å påvirke dokumentet, enten ved å delta i arbeidsgruppen eller ved å gi innspill på høringen som planlegges publisert i januar 2026.

Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med prosjektleder Johanne Knutsen i Standard Norge.

En rekker opp hånden i et møte

Fem grunner til å delta i standardisering

Sitter du på gjerdet? Deltakelse i standardisering krever tid og innsats av deg og din virksomhet, men deltakelsen gir også mange fordeler. 

Les mer