Lansering av ny Norsk Standard for brannbil
I dag bestiller norsk brannvesen nye biler på 280 forskjellige måter. Den nye standarden som ble lansert 3. mars, skal sikre enklere anbudsprosesser og dermed mer brannbil for pengene.
Hvert år bygges det rundt 40 nye brannbiler til kommunale brannvesen til en verdi av cirka 200 millioner kroner. I dag stiller den enkelte kommune og brannsjef egne krav til teknisk utforming av brannbiler. Ulike krav til funksjon og beredskap gir store variasjoner.
Representanter for brannvesen, kommuner, interesseorganisasjoner og produsenter har sammen med Standard Norge laget en standard som vil forenkle innkjøpsprosessen. Standarden gir minstekrav til brannbiler og er utviklet med funksjonelle og tekniske krav til fremkommelighet, frostsiking, sirener, innvendig og utvendig utstyr, grunnfarge, dekor og merking. Innkjøperne vil ha standarden som utgangspunkt for sine spesifikasjoner og produsentene vil ha større forutsigbarhet for deltakelse i anbudskonkurranser.
Den nye standarden harmoniserer kravene og forenkler anbudsprosessen for følgende brannbiler: mannskapsbil, fremskutt enhet, innsatslederbil, røyk-, vann- og kjemikaliedykkerbil.
Presentasjoner fra Standard Morgen:
- Det store brannløftet – hvorfor en Norsk Standard?
Dag Botnen, brannsjef og prosjektleder i Gjensidigestiftelsen
- Hva kan en Norsk Standard for brannbiler bidra med i anskaffelsesprosessen?
Are Mydland, komiteleder, Bjørnafjorden kommune
- DSBs standardiseringsstrategi og brannbilstandarden
Kari Jensen, utredningsleder, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
- Nasjonal merking av brannbiler – hvor viktig er det?
Thomas Egestad, brannmann, Oslo brann- og redningsetat (OBRE)
- Slik jobber vi med standarden - bedriftseksempel
Vidar Andersen, Handicare
- Slik jobber vi i kommunen med standarden
Sverre Junker, avdelingssjef beredskap, Asker og Bærum brann og redning IKS
Kontaktinformasjon
Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon, ta kontakt med prosjektleder Lars Erik Jensen (926 60 390).