Jente som sitter med en lapotop
Foto: Getty Images

ISO/IEC 20000-serien for tjenesteledelse

ISO/IEC 20000-serien tar utgangspunkt i ISO/IEC 20000-1 som tar for seg krav til etablering, implementering, vedlikehold og kontinuerlig forbedring av et ledelsessystem for tjenester. De andre delene i serien omhandler veiledninger, eksempler, krav til spesifikke bransjer og integrering med andre ledelsessystemer.

Et ledelsessystem for tjenester hjelper organisasjoner å forbedre effektiviteten, optimalisere bruk av teknologi og redusere kostnader. ISO/IEC 20000-serien er en internasjonal beste praksis for et effektivt ledelsessystem for tjenester.

ISO/IEC 20000-1 er ideell for alle tjenesteleverandører som ønsker å sikre kvaliteten på tjenestene de leverer. Det brukes ofte til IT-tjenester, fasilitetsstyring og forretningstjenester for å sikre effektive og fleksible tjenester i dagens endrede tjenesteleveringsmiljø.

ISO/IEC 20000-serien består av følgende deler:

  • NS ISO/IEC 20000-1 Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 1: Krav til ledelsessystemer for tjenester 
  • NS ISO/IEC 20000-2 Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 2: Veiledning i anvendelse av ledelsessystemer for tjenester 
  • NS ISO/IEC 20000-3 Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 3: Veiledning i anvendelsesområdet for og anvendeligheten av ISO/IEC 20000-1  
  • SN-ISO/IEC TR 20000-4 Informasjonsteknologi - Serviceledelse - Del 4: Prosessreferansemodell
  • ISO/IEC TR 20000-5 Informasjonsteknologi - Serviceledelse - Del 5: Eksempel på plan for implementeringen av ISO/IEC 20000-1
  • ISO/IEC 20000-6 Requirements for bodies providing audit and certification of service management systems
  • SN ISO/IEC TR 20000-7 Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 7: Veiledning om hvordan NS-ISO/IEC 20000-1:2018 integreres og stemmer overens med NS-ISO 9001:2015 og NS-ISO/IEC 27001:2013  
  • SN-ISO/IEC TR 20000-9 Informasjonsteknologi - Serviceledelse - Del 9: Veiledning for anvendelse av NS-ISO/IEC 20000-1 for skytjenester
  • NS-ISO/IEC 20000-10 Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 10: Begreper og terminologi
  • ISO/IEC 20000-11 Information technology - Service management - Part 11: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1:2011 and service management frameworks: ITIL®
  • ISO/IEC TR 20000-12 Information technology - Service management - Part 12: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1:2011 and service management frameworks: CMMI-SVC

Håndbok med praktisk veiledning for implementering av ledelsessystemer for IT-tjenester

ISO har laget en håndbok, ISO/IEC 20000 Guide, for hvordan du administrerer IT-tjenester i dagens dynamiske servicemiljø ved å bruke ISO/IEC 20000-1. I tillegg beskriver den også hvordan man innlemmer populære ledelsessystemer, metoder for serviceledelse og ytterligere standarder som ISO 9001, ISO/IEC 27001 og ISO 31000. 

Les mer om håndboken her

Fagområdet IT-sikkerhet

Besøk våre fagområdesider for mer informasjon om 
IT-sikkerhet og ISO/IEC 27000-serien.

Sist oppdatert: 2020-02-10

NOK 652,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 1: Krav til ledelsessystemer for tjenester

SpråkEngelskUtgave: 1 (2018-11-01)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 794,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 2: Veiledning i anvendelse av ledelsessystemer for tjenester

SpråkEngelskUtgave: 1 (2019-10-01)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 652,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 3: Veiledning i anvendelsesområdet for og anvendeligheten av ISO/IEC 20000-1

SpråkEngelskUtgave: 1 (2019-10-01)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 534,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Serviceledelse - Del 4: Prosessreferansemodell

SpråkEngelskUtgave: 1 (2014-05-27)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 2 092,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Serviceledelse - Del 5: Eksempel på plan for implementeringen av ISO/IEC 20000-1

SpråkEngelskUtgave: 2 (2013-10-30)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 1 077,00 (eks. mva)

Information technology - Service management - Part 6: Requirements for bodies providing audit and certification of service management systems

SpråkEngelskUtgave: 1.0 (2017-06-06)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 794,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 7: Veiledning om hvordan NS-ISO/IEC 20000-1:2018 integreres og stemmer overens med NS-ISO 9001:2015 og NS-ISO/IEC 27001:2013

SpråkEngelskUtgave: 1 (2020-01-16)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 652,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Serviceledelse - Del 9: Veiledning for anvendelse av NS-ISO/IEC 20000-1 for skytjenester

SpråkEngelskUtgave: 1 (2015-03-01)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 1 504,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Del 10: Begreper og terminologi

SpråkEngelskUtgave: 1 (2020-02-01)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 1 831,00 (eks. mva)

Information technology - Service management - Part 11: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1:2011 and service management frameworks: ITIL®

SpråkEngelskUtgave: 1.0 (2015-12-15)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 1 688,00 (eks. mva)

Information technology - Service management - Part 12: Guidance on the relationship between ISO/IEC 20000-1:2011 and service management frameworks: CMMI-SVC

SpråkEngelskUtgave: 1.0 (2016-10-05)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang

NOK 818,00 (eks. mva)

Informasjonsteknologi - Tjenesteledelse - Håndbok - En praktisk veiledning

SpråkEngelskUtgave: 1 (2019-12-16)

Produktinformasjon

Information Overvåk standarden
basket Skriv ut på papir basket Trykket og innbundet
Få nettbasert tilgang